MC TORI MAMS, PAPS EN DE KINDEREN ONLINE!

Op de eerste zondag van oktober 1983 werd mijn pleeg- en hartsmoeder - Anny van Ham, mijn eerste grote liefde - ernstig ziek. Negen jaar later, op 26 februari 1991 overleed ze. Twee gebeurtenissen die me diep geraakt hebben, maar die ook maken dat ik nu ben wie ik ben, en doe wat ik doe.

Op de eerste zondag van oktober 2009 mocht ik een 'Tori' doen voor MC. Dat is een eer, want dan mag je als maker het thema bepalen en mensen die je bewondert uitnodigen. Mede omdat het de eerste zondag van oktober was, maar ook omdat ik ben wie ik ben, en doe wat ik doe en ook omdat ik toch vooral haar bewonder - knipoog, maar wel waar- ,
liet ik het thema van mijn Tori bepalen door de bron van mijn noodzaak tot verhalen vertellen: het ziek worden en het doodgaan van mijn hartsmoeder. Ondanks dat zij dood is, blijft ze de inspiratiebron voor veel verhalen en voel ik dat ze bij me is.
Zonder het publiek al te veel op te willen dringen met mijn spirituele beleving wilde ik dit gevoel toch ook graag een plek geven. Daarom vroeg ik mijn zielsmoeder uit Hengelo als gast, het medium Irma Kamp. Een vrouw die contact heeft met 'boven' maar dat als geen ander aards weet te verwoorden.
Door mijn liefste vriendinnen herbeleef ik het ziek worden van ouders en hun doodgaan. Iets wat ik lang geleden al heb meegemaakt, maar wat me nog steeds diep raakt.Ook dit wou ik een plek geven.
U begrijpt het al: dood is niet voor niks een terugkerend thema in mijn werk. Als ik los ging zou deze Tori eigenlijk alleen maar over ziek worden en doodgaan gaan.

Maar toen ik opeens besefte dat ik in de kern vooral voeling had met het meisje van elf dat ik toen was, en eigenlijk deep down nog steeds ben, werd de vorm en de titel van mijn tori geboren: Mams, Paps en de kinderen.
Een tori die verhaalt over het vermogen van het kind in ons allemaal met dit soort situaties om te gaan.

Misschien klink ik nu wat stichtelijk - I love it! smile - maar ik heb dan ook niet het vermogen van Irma om dit soort dingen aards te beschrijven. Daar heb ik Irma voor.

Maar ik kan wel bloggen.
En omdat de Tori uitverkocht was en zoveel andere mensen toch willen weten wat er precies heeft plaatsgevonden wil ik hier online jullie een en ander mee laten beleven de komende dagen. Volg de updates in deze post dus af en toe en dan zie je het!

De foto's die ik ga publiceren zijn allen van de hand van JEAN VAN LINGEN.
De tekeningen zijn van de hand van KEES DE GROOT VAN EMBDEN.

Alle andere performances zal ik met naam en toenaam toelichten.

'Njoy...

Geen opmerkingen: